Artykuły

Zabawy rozwijaj─ůce mow─Ö i my┼Ťlenie

Zabawy , kt├│re proponuj─Ö poni┼╝ej, rozwijaj─ů zainteresowania dziecka. Podwy┼╝szaj─ů r├│wnie┼╝ motywacj─Ö, rozwijaj─ů koncentracj─Ö uwagi, pami─Ö─ç oraz zdolno┼Ťci skojarzeniowe. Warto wi─Öc po┼Ťwi─Öci─ç wi─Öcej czasu zabawie z dzieckiem i z pe┼én─ů ┼Ťwiadomo┼Ťci─ů celu rozwija─ç jego procesy poznawcze. Rozw├│j tych proces├│w gwarantuje w przysz┼éo┼Ťci efektywny start szkolny i sukcesy w nauce. ┼╗ycz─Ö tw├│rczej zabawy.

  • Opowiedz, co b─Ödzie dalej?

    Dziecko uwa┼╝nie s┼éucha czytanego tekstu, po czym pr├│buje opowiedzie─ç wymy┼Ťlone przez siebie zako┼äczenie opowie┼Ťci. Pami─Ötamy o wyra┼║nym, dok┼éadnym czytaniu i odpowiedniej intonacji g┼éosu.

    Pewnego dnia zwierz─ůtka zebra┼éy si─Ö w lesie na wielk─ů narad─Ö. Dowiedzia┼éy si─Ö bowiem, ┼╝e mama nied┼║wiedzica, kt├│ra by┼éa bardzo dobr─ů mam─ů, zabroni┼éa swoim dzieciom - ma┼éym nied┼║wiadkom - bawi─ç si─Ö na polance w lesie. Ma┼ée nied┼║wiedzi─ůtka smutne i osowia┼ée siedzia┼éy w swoim domku i t─Öskni┼éy za zabaw─ů.
    Co uradzi┼éy zwierz─ůtka w lesie?

  • Fantastyczny obraz.

    Dziecko otrzymuje kartk─Ö formatu A4 i sk┼éada j─ů na po┼éow─Ö. Na jedn─ů po┼éow─Ö kartki wyciska kilka kropel tuszu i rozdmuchuje go. Nast─Öpnie przyk┼éada drug─ů po┼éow─Ö kartki i delikatnie przyciska. Po roz┼éo┼╝eniu kartki mamy dwie identyczne plamy. Dziecko ogl─ůda je ze wszystkich stron wyobra┼╝aj─ůc sobie, co mu to przypomina. Nast─Öpnie obrysowuje flamastrem wyobra┼╝on─ů posta─ç. Dorysowuje inne charakterystyczne elementy postaci.

  • Podaj sw├│j ruch.

    Uczestnicy zabawy stoj─ů naprzeciw siebie. Rozpoczynaj─ůcy zabaw─Ö wykonuje jeden prosty ruch, np. kr─Öci palcem. Partner powtarza ten ruch i dodaje sw├│j itd. Zabawa trwa dop├│ty, dop├│ki uczestnicy powtarzaj─ů ci─ůg poszczeg├│lnych ruch├│w.

  • Stara bryczka rodzinna.

    Uczestnicy zabawy siedz─ů na pod┼éodze. Ka┼╝de z nich jest wybran─ů postaci─ů opowiadania, kt├│re zaczynamy opowiada─ç. Je┼Ťli kt├│re┼Ť z uczestnik├│w zabawy us┼éyszy nazw─Ö postaci, kt├│r─ů reprezentuje, w├│wczas jak najszybciej ma wsta─ç i obiec, np. st├│┼é dooko┼éa, po czym wr├│ci─ç na miejsce. W czasie opowiadania staramy si─Ö o to, aby ka┼╝dy z uczestnik├│w zabawy mia┼éo mo┼╝liwo┼Ť─ç wyst─ůpienia przynajmniej kilka razy i w najmniej oczekiwanym momencie.

  • Nie roz┼Ťmieszaj mnie.

    Uczestnicy zabawy ┼é─ůcz─ů si─Ö w pary. Jedno z pary usi┼éuje by─ç maksymalnie powa┼╝ne. Drugie za┼Ť ma za zadanie roz┼Ťmieszy─ç partnera zabawy. Kiedy mu si─Ö to uda, w├│wczas zamieniaj─ů si─Ö rolami.

Opracowała
Małgorzata Stanik

Literatura:

  • Wychowanie w Przedszkolu 4/2002.

Made by www.KingStone.com.pl

Copyright © Przedszkole Miejskie nr 15 w Starachowicach