Artyku艂y

Zabawy rozwijaj膮ce mow臋 i my艣lenie

Zabawy , kt贸re proponuj臋 poni偶ej, rozwijaj膮 zainteresowania dziecka. Podwy偶szaj膮 r贸wnie偶 motywacj臋, rozwijaj膮 koncentracj臋 uwagi, pami臋膰 oraz zdolno艣ci skojarzeniowe. Warto wi臋c po艣wi臋ci膰 wi臋cej czasu zabawie z dzieckiem i z pe艂n膮 艣wiadomo艣ci膮 celu rozwija膰 jego procesy poznawcze. Rozw贸j tych proces贸w gwarantuje w przysz艂o艣ci efektywny start szkolny i sukcesy w nauce. 呕ycz臋 tw贸rczej zabawy.

  • Opowiedz, co b臋dzie dalej?

    Dziecko uwa偶nie s艂ucha czytanego tekstu, po czym pr贸buje opowiedzie膰 wymy艣lone przez siebie zako艅czenie opowie艣ci. Pami臋tamy o wyra藕nym, dok艂adnym czytaniu i odpowiedniej intonacji g艂osu.

    Pewnego dnia zwierz膮tka zebra艂y si臋 w lesie na wielk膮 narad臋. Dowiedzia艂y si臋 bowiem, 偶e mama nied藕wiedzica, kt贸ra by艂a bardzo dobr膮 mam膮, zabroni艂a swoim dzieciom - ma艂ym nied藕wiadkom - bawi膰 si臋 na polance w lesie. Ma艂e nied藕wiedzi膮tka smutne i osowia艂e siedzia艂y w swoim domku i t臋skni艂y za zabaw膮.
    Co uradzi艂y zwierz膮tka w lesie?

  • Fantastyczny obraz.

    Dziecko otrzymuje kartk臋 formatu A4 i sk艂ada j膮 na po艂ow臋. Na jedn膮 po艂ow臋 kartki wyciska kilka kropel tuszu i rozdmuchuje go. Nast臋pnie przyk艂ada drug膮 po艂ow臋 kartki i delikatnie przyciska. Po roz艂o偶eniu kartki mamy dwie identyczne plamy. Dziecko ogl膮da je ze wszystkich stron wyobra偶aj膮c sobie, co mu to przypomina. Nast臋pnie obrysowuje flamastrem wyobra偶on膮 posta膰. Dorysowuje inne charakterystyczne elementy postaci.

  • Podaj sw贸j ruch.

    Uczestnicy zabawy stoj膮 naprzeciw siebie. Rozpoczynaj膮cy zabaw臋 wykonuje jeden prosty ruch, np. kr臋ci palcem. Partner powtarza ten ruch i dodaje sw贸j itd. Zabawa trwa dop贸ty, dop贸ki uczestnicy powtarzaj膮 ci膮g poszczeg贸lnych ruch贸w.

  • Stara bryczka rodzinna.

    Uczestnicy zabawy siedz膮 na pod艂odze. Ka偶de z nich jest wybran膮 postaci膮 opowiadania, kt贸re zaczynamy opowiada膰. Je艣li kt贸re艣 z uczestnik贸w zabawy us艂yszy nazw臋 postaci, kt贸r膮 reprezentuje, w贸wczas jak najszybciej ma wsta膰 i obiec, np. st贸艂 dooko艂a, po czym wr贸ci膰 na miejsce. W czasie opowiadania staramy si臋 o to, aby ka偶dy z uczestnik贸w zabawy mia艂o mo偶liwo艣膰 wyst膮pienia przynajmniej kilka razy i w najmniej oczekiwanym momencie.

  • Nie roz艣mieszaj mnie.

    Uczestnicy zabawy 艂膮cz膮 si臋 w pary. Jedno z pary usi艂uje by膰 maksymalnie powa偶ne. Drugie za艣 ma za zadanie roz艣mieszy膰 partnera zabawy. Kiedy mu si臋 to uda, w贸wczas zamieniaj膮 si臋 rolami.

Opracowa艂a
Ma艂gorzata Stanik

Literatura:

  • Wychowanie w Przedszkolu 4/2002.

Made by www.KingStone.com.pl

Copyright © Przedszkole Miejskie nr 15 w Starachowicach